استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه مخالفت با پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) و دین منحصر به حیات آنها نیست، گفت: پیامبر گرامی اسلام (ص) نگران چند موضوع در آخرالزمان بودند که امروز باید مورد توجه قرار گیرد و از این موارد پرهیز شود.

نگرانی پیامبر  (ص) از مسائل آخرالزمان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام و المسلمین ناصر محمدی رفیعی، استاد حوزه و دانشگاه امروز (12 تیر) در سخنرانی پس از نماز ظهر و عصر مسجد اعظم قم با اشاره به تفسیر آیات پایانی سوره نور، عنوان کرد: آیه 63 سوره نور نیز در راستای وظایف مردم در قبال پیامبر (ص) است.

 

توصیه قرآن کریم به جدی گرفتن دعوت‌های پیامبر اسلام (ص)

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: در آیه 63 سوره نور آمده است که: «دعا و دعوت پیامبر را در میان خود، مانند دعوت‌های خود در نظر نگیرید»؛ مرحوم طبرسی در مجمع البیان سه تفسیر در این آیه دارد و معنای اول را ترجیح داده است.

وی افزود: در تفسیر اول آمده است که دعوت پیامبر (ص) را جدی بگیرید و بدانید که این دعوت با دعوت‌های شما متفاوت است، دعوت پیامبر (ص) ممکن است که دعوت به جهاد، دعوت به اجتماع و یا دعوت جهت کمک مالی و ... باشد.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی تصریح کرد: زمانی که پیامبر از ما دعوت می‌کند، در هر زمینه ای که باشد، اعم از جهاد، زکات، کمک مالی و ... باید به آن اهمیت داده شود.

وی یادآور شد: تفسیر دیگر آیه 63 سوره نور این است که آن گونه که خودتان را صدا می‌زنید، پیامبر اسلام (ص) را صدا نزنید، همان طور که خداوند پیامبر گرامی اسلام (ص) را در قرآن کریم با عنوان «رسول» و «نبی» خطاب کرده است.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه تصریح کرد: در اسلام سفارش شده است که یکدیگر را با اسم و لقب ناشایست صدا نزنید، پیامبر گرامی اسلام (ص) نیز در صدر اسلام اسامی ناشایست را تغییر داد.

وی بیان داشت: حضرت زهرا (س) پیامبر (ص) را با عنوان «أبتا» خطاب می‌کرد؛ بعد از نزول این آیه، حضرت زهرا (س) به دیدار پیامبر گرامی اسلام (ص) رفتند و به حضرت فرمودند که «السلام علیک یا رسول الله»، پیامبر اسلام (ص) پاسخ دادند: «مرا بابا خطاب کن که قلب من زنده می‌شود و خدا به این کلمه راضی است».

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی اضافه کرد: تفسیر سوم این آیه این است که دعاهای پیامبر (ص) با دعاهای شما فرق می‌کند، بنابراین کاری کنید که پیامبر در حق شما دعا کند و نفرین نکند، اما به نظر می‌رسد که تفسیر اول در مورد این دعا محکم تر باشد و منظور از این آیه دعوت است.

 

چرا پیامبر گرامی اسلام (ص) دارای شخصیت ویژه ای است؟

وی با اشاره به نکاتی که از آیه 63 سوره نور استفاده می‌شود، گفت: پیامبر گرامی اسلام (ص) دارای شخصیت ویژه ای است، زیرا خداوند بعثت پیامبر اسلام (ص) را منت بر مسلمانان می‌داند، پیامبر اسلام (ص) رحمتی برای همه عالمیان است و الگویی نیکو و اسوه حسنه برای همه دنیاست.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: خداوند به پیامبر اسلام (ص) این قدرت را داده است که در زمان حیات و پس از مرگ، تمام اعمال مردم را رصد کند و در روز قیامت شهادت دهد، همچنین خداوند به تمام دنیا، متاع قلیل می‌گوید، اما در مورد پیامبر می‌فرماید که پیامبر در این دنیای قلیل، عظیم است و اسوه ای حسنه است.

 

خداوند امتیازات ویژه ای به پیامبر اسلام (ص) داده است

وی با بیان این که خداوند امتیازات ویژه ای به پیامبر اسلام (ص) داده است، عنوان کرد: در قرآن کریم آمده است: «چنان به تو می‌دهیم که راضی شوی»؛ در مسجد بنی اسلم و ذوقبلتین قبله مسلمانان را در هنگام نماز تغییر داد و در قرآن آمده است که: «قبله‌ای به تو می‌دهیم که راضی شوی»، خداوند خیر کوثر به پیامبر عطا کرد و فرمود: «انا اعطیناک الکوثر»؛ «به تو شرح صدر دادیم»، «پلیدی را از تو و فرزندانت گرفتیم و پاکیزه قرار دادیم».

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی تصریح کرد: ما وظایفی در قبال پیامبر اسلام (ص) داریم که یکی از آنها اطاعت است که به دو نوع طریقی و موضوعی است.

وی افزود: بخشی از اطاعت ما از پیامبر اسلام(ص)، اطاعت طریقی است و پیامبر (ص)، پیام خدا را به مردم ابلاغ می‌کند و پیامبر واسطه اطاعت از خداست، نماز، روزه، زکات، خمس و ... از نوع اطاعت طریقی است، همچنین دستور پیامبر به جانشینی امام علی (ع) طریقی است و خداوند ابلاغ کرده است.

 

یکی از وظایف مسلمانان در زمان رسول خدا (ص) و امروز اطاعت از اوامر شخصی پیامبر (ص) است

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی ادامه داد: در اطاعت موضوعی، پیامبر گرامی اسلام (ص) در مورد مسائل مختلف سیاسی، نظامی، قضایی و یا اجتماعی حکم صادر می‌کند که اطاعت از پیامبر نیز در این موارد واجب و ضروری است.

وی تأکید کرد: یکی از وظایف مسلمانان در زمان رسول خدا (ص) و امروز اطاعت از اوامر شخصی پیامبر (ص) است، به عنوان مثال، پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمان جنگ و یا صلح می‌داد که مردم نیز باید اطاعت می‌کردند، کسی که اطاعت پیامبر را قبول نداشته باشد، مانند این است که اطاعت از خدا را قبول نداشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی با اشاره به زید، فرزندخوانده پیامبر گرامی اسلام (ص)، بیان کرد: ده‌ها راه محرمیت برای فرزندخوانده‌ها وجود دارد، اگر خانواده کودکی را به فرزندخواندگی قبول می‌کنند، باید برای حلیت او اقدام کنند، همچنین اگر این خانواده دارای فرزند باشند، فرزندخوانده از آنها ارث نمی برد و خانواده باید تا زمانی که زنده هستند، برای او هبه ای قرار دهند.

وی با بیان این که زید فرزندخوانده و از جمله اصحاب پیامبر گرامی اسلام (ص) بود، گفت: پیامبر (ص)، دختر عمه خود را برای زید خواستگاری کرد، اما با مخالفت برادران دختر روبرو شود، در این زمان خداوند آیه 36 سوره احزاب را نازل کرد که: «زمانی که پیامبر تصمیمی می‌گیرد، شما باید بپذیرید و مخالفت نکنید».

 

متأسفانه امروز ملاک ازدواج برخی افراد غیراسلامی است

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: متأسفانه امروز ملاک ازدواج برخی افراد غیراسلامی است و اسلام بر این ملاک‌ها خط بطلان کشیده است، از جمله خانواده دختر و یا پسر ممکن است گذشته مناسبی نداشته باشند و یا از نظر مالی در مضیقه باشند.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی افزود: مادر چند تن از اهل بیت (ع) کنیز بودند، از جمله مادر حضرت مهدی (عج)، مادر امام رضا (ع) و مادر امام جواد (ع) کنیز بودند، اما زنان ویژه ای بودند و دارای شخصیت‌های برجسته ای بودند.

 

در ادعیه اسلامی نباید مطلب یا فرازی اضافه شود

وی با بیان این که اطاعت از پیامبر گرامی اسلام (ص) در امور پیشنهادی، مشورتی و فرمان واجب است، اظهار داشت: متأسفانه برخی افراد در روضه‌ها و تاریخ و دعا‌ها مطالبی را اضافه می‌کنند، در حالی که این مسائل باعث می‌شودکه کار از دست خارج شود.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: در زیارت عاشورا، زیارت وارث و ادعیه‌هایی که وجود دارد، نباید مطالب و یا فرازهایی را اضافه کرد، حتی اگر مطالب و یا فرازها دارای مضامین بالایی باشد و اسلام چنین کاری را منع کرده است.

 

مخالفت با پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) منحصر به حیات پیامبر(ص) و اهل بیت ع) نیست

وی با بیان این که مخالفت با پیامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) و دین منحصر به حیات پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) نیست، گفت: پیامبر گرامی اسلام (ص) نگران چند موضوع در آخرالزمان بودند که امروز باید مورد توجه قرار گیرد و از این موارد پرهیز شود.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی بیان کرد: پیامبر اسلام (ص) فرمودند که من نسبت به 5 چیز در آخرالزمان نگران هستم از جمله این که دین را خفیف بشمارید، فروختن حکم و رشوه گرفتن، قطع رابطه با خویشاوندن، قرآن را به صورت غنا خواندن و همچنین کسی را مقدم دانستن در حالی که مقدم نیست.

وی تصریح کرد: ما باید مراقب باشیم که نسبت به این موضوعات دامن نزنیم و بدانیم که دامن زدن به این مسائل، مخالفت با پیامبر اسلام (ص) است و عدم اطاعت از پیامبر (ص) است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.